Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:18 door Calamandja , 1047 keer bekeken

Zijne Heiligheid de Dalai Lama en Aartsbisschop Desmond Tutu waren een week bij elkaar om als oude vrienden vast te stellen wat vreugde is. Het Boek van Vreugde is een verslag van deze week. In dit boek bespreken de twee heren welke de pijlers van vreugde in he tleven zijn en zij kwamen uit op de volgende 8 pijlers van vreugde.
 
(De 4 pijlers van de geest:)
 

1 Perspectief
Er zijn veel verschillende invalshoeken. Een gezonde kijk op de wereld bepaalt de basis van vreugde en geluk, want hoe we de wereld zien bepaalt hoe we onze wereld ervaren. Als we meer inzicht krijgen, meer begrijpen en andere invalshoeken kunnen zien dan verandert onze kijk op de zaak waardoor onze waarneming van de wereld verandert.
 
2 Nederigheid

De Dalai Lama legt uit dat hij vroeger zenuwachtig was als hij officiële lezingen moest geven. Dit kwam omdat hij zelf geloofde dat hij speciaal was en nog niet bedacht had dat we allemaal gelijk zijn. Tegenwoordig hoopt hij dat er bij heel officiële momenten iets in de soep loopt zodat we allemaal weer gewoon menselijk blijken te zijn.
 
3 Humor

Desmond Tutu is er hartstochtelijk van overtuigd dat je, wanneer je mensen aan het lachen kunt maken, een heel direct ingang in hun hart krijgt. Zijn vermogen om humor toe te passen, ook in zware en nare omstandigheden, is beroemd. Door de zwaarte op te heffen, door door middel van humor te laten zien dat onze serieuze gedachten vaak onzin zijn, door zijn lach, is aartsbisschop Tutu een aimabel en liefdevol mens.

De Dalai Lama zegt dat hij in Japan wetenschappers heeft ontmoet die verklaarden dat hartelijk lachen heel goed is voor je hart en voor je gezondheid in het algemeen. Hij legt het verband tussen hartelijk lachen en een warm hart.
 
4 Acceptatie

Aartsbisschop Tutu stelt dat “we gemaakt zijn voor een leven vol vreugde”. Wat niet betekent dat het gemakkelijk of pijnloos zal zijn. Maar als wij aanvaarden, accepteren wat de realiteit is, dan pas heb je een vertrekpunt naar verandering. De vraag is niet hoe we kunnen ontsnappen aan frustraties en tegenslag, maar hoe we ze als positieve ervaringen kunnen gebruiken. Wanneer wij aanvaarden wat de realiteit is, dan hebben we een vertrekpunt naar verandering. 

De Dalai Lama zegt dat stress en onrust worden veroorzaakt door onze verwachtingen over het leven. Als we aanvaarden dat het leven is precies zoals het is, dan kunnen we het leven omarmen in plaats van ons er tegen verzetten en aldus vreugde ervaren.
 
(De 4 pijlers van het hart:)
 

5 Vergeving
De Dalai Lama beschrijft hoe hij de Chinezen vergeeft. Hij vertelt hoe hij doelbewust, tijdens de protesten van maart 2008 in Tibet, probeerde hun woede en angst in hem op te nemen en zijn liefde en vergeving te schenken. Het hielp hem om kalm van geest te blijven. We denken vaak dat we compassie hebben voor iemand die pijn heeft of met leed wordt geconfronteerd, maar je kunt ook compassie hebben voor iemand die de voorwaarden aan het scheppen is voor zijn eigen ongeluk op langere termijn. Door bezorgd te zijn over iemands welzijn is er geen ruimte om woede en angst te laten groeien.
 
Beide heren zeggen ook dat vergeven niet hetzelfde is als vergeten. Het betekent niet dat je de daad goedkeurt of dat de overtreder niet gestraft moet worden. Vergeven is het ervoor kiezen om jegens de dader geen woede of haat te laten groeien. Ze bespreken hoe Nelson Mandela daar een groot voorbeeld in was.
 
Bisschop Tutu blikt terug op zijn jeugd waarin zijn vader in dronken toestand zijn moeder sloeg. Hij was te klein om daar iets aan te doen. Hij vergeeft zijn vader en hij ziet hoe fantastisch deze man was als hij niet gedronken had. Toch kijkt hij vol spijt terug omdat hij de kans miste om de laatste keer zijn vader te spreken voor hij overleed. De Dalai Lama zegt zachtjes tegen Bisschop Tutu dat deze man, de vader, waarschijnlijk een heel sympathiek mens was, maar dat dronkenschap ervoor zorgt dat je niet je ware zelf bent.
 
6 Dankbaarheid

Bekende woorden van de Dalai Lama zijn: “Denk elke dag als je wakker wordt: wat een geluk dat ik leef. Ik ben een mens met een kostbaar leven. Dat ga ik niet verspillen.” Zowel de aartsbisschop als de Dalai Lama hebben het niet over genieten, maar wel over dankbaarheid. Ze zijn dankbaar voor de mensen die deze week mogelijk maken, dankbaar voor elkaar, dankbaar voor de Tibetaanse pap of rum-rozijnenijs, dankbaar voor alles wat op hun pad komt. Ze realiseren zich dat ze zoveel hebben.
 
David Steindl-Rast, een katholiek benedictijner monnik, zegt: “Het is niet geluk dat ons dankbaar maakt. Het is dankbaarheid die ons gelukkig maakt.”
 
7 Compassie

De Dalai Lama is nogal van het denken. De wetenschap interesseert hem mateloos. Hij vertelt dat sociale wezens zorg voor elkaar hebben en nodig hebben. Wetenschappers hebben ontdekt dat als de ene muis gewond is, de andere muis zijn wond zal likken. Een gewonde muis die door een andere muis gelikt wordt geneest sneller dan een solitaire muis. De Dalai Lama denkt dat de likkende muis ook beter af en rustiger wordt, net als de gelikte muis.
 
Het blijkt dan onze eigen pijn ook afneemt als we nadenken over het verlichten van de pijn van anderen. Dat is het geheim van geluk. En het is dus heel praktisch, in feite is het gewoon gezond verstand.
 
Aartsbisschop Desmond Tutu moet lachen om deze gezonde verstand benadering. Voor hem is het iets wat aan de basis ligt van ons mens-zijn. Hij is ervan overtuigt dat als we tegen deze natuurwet van ons wezen ingaan, als we alleen in de ‘ik’ stand blijven staan, dit funeste gevolgen zal hebben. Als je zegt “wat kan ik doen voor die ander?”, ook als je het zelf heel zwaar hebt, dan ontstaat er iets magisch wat je eigen pijn transformeert.
 
De Dalai Lama vergelijkt nog Stalin en Hitler met Mahatma Gandhi en de aartsbisschop. Zijn idee is dat dictators ‘s nachts niet goed slapen en ongelukkig sterven. Maar dat mensen die geweldloosheid nastreven, die leven met een glimlach rond de lippen, gelukkig sterven en door velen positief herdacht worden.
 
Anthony Ray Hinton ging onterecht de dodencel in. Na vier jaar lang vast te zitten in zijn eigen boosheid en verslagenheid hoorde hij een man in de cel naast hem huilen. Op zijn vraag wat er was antwoordde de man: “ik heb zojuist gehoord dat mijn moeder is overleden.” Hinton herwon zijn liefde en compassie en zei: “bekijk het eens zo, nu heb je iemand in de hemel die jouw zaak bij God bepleit.” Het is het soort grap dat de Dalai Lama en de aartsbisschop zouden kunnen maken. Het leven heeft bijzondere kanten, door humor kun je die (weer) laten zien. De daaropvolgende 26 jaar richtte hij zich op het helpen van anderen waardoor hij niet meer gericht was op zijn eigen problemen en weer liefde en compassie kon ervaren. Na 30 jaar kwam hij eindelijk vrij.
 
8 Edelmoedigheid

Desmond Tutu zegt dat in hun boek staat dat het ‘zaliger is te geven dan te ontvangen.’ Als vervolg op compassie, als we onszelf vergeten en andere mensen vreugde schenken, dan zullen we zelf overlopen van vreugde. Je ziet dat edelmoedigheid, of gulheid, in alle wereldgodsdiensten een belangrijke plaats inneemt.
 
Onderzoek toont aan dat bij geven dezelfde beloningscentra van ons brein oplichten als wanneer we ontvangen, soms zelfs nog sterker. Gulheid wordt geassocieerd met een betere gezondheid en een hogere levensverwachting. Het is een zo krachtig principe dat, volgens onderzoekers David McClelland en Carol Kirshnit, alleen al door gulle gedachten, de beschermende afweerstof immunoglobuline A, een proteïne die het immuunsysteem helpt, toeneemt.
 
Bron: lachwinkel.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.