Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 08 november 2014 @ 22:51 door Calamandja , 411 keer bekeken

In 5 stappen naar een betere …

De afgelopen weken gingen mijn blogs over de problemen die je tegenkomt als je werk en je privéleven niet in balans zijn, en hoe het zo ver kan komen. Maar… je wilt vast graag weten wat je nu kunt doen om die balans te verbeteren! Misschien heb je mijn gratis E-book ‘Ga op weg! In 5 stappen naar een betere balans tussen werk en privé’ gedownload en ben je met die 5 stappen aan de slag gegaan. Als je dat niet hebt gedaan, lees je hier in vogelvlucht hoe je het heft in eigen hand kunt nemen.

 

van Imke Vos, via Inspirerend Leven

   

Stap 1: Breng in beeld waar je het meeste last van hebt

Als je niet goed in beeld hebt waar je het meeste last van hebt, is het moeilijk te benoemen wat je wilt veranderen. Neem daarom een week de tijd om jezelf elke dag bewust af te vragen: waaraan merk ik vooral dat de balans tussen mijn werk en mijn privéleven niet is zoals ik het zou willen? Maak daarbij een onderscheid tussen lichamelijke klachten, je relatie met mensen om je heen (collega’s, je lief, je kinderen, vrienden, familie, etc.) en je persoonlijke groei en ontwikkeling.

  

Stap 2: Benoem wat jij waardevol vindt en hoe dat eruit ziet

Nu je weet waar je vooral tegen aanloopt, kun je verder met stap 2. Als jij mocht kiezen, waar zou je dan je tijd aan willen besteden? Welke waarden (bijvoorbeeld gezondheid, veiligheid, bewustwording, verbondenheid,…) zijn voor jou onmisbaar om kwaliteit aan je leven te geven? En hoe zou het eruit zien als je daar je tijd aan kon besteden? Als je er niet in slaagt dit in een uurtje te benoemen, geen paniek. Het betekent alleen maar dat je zoektocht naar wat jij echt wilt, hier begint. En dat je wat tijd nodig hebt om dit te onderzoeken.

  

Stap 3: breng de kloof in beeld

Vul nu een week lang elke dag in waar je je tijd daadwerkelijk aan besteedt. Maak aan het einde van de week een overzicht door activiteiten te klusteren, bijvoorbeeld in huishouden, werk, boodschappen, vrienden, familie, kinderen, logistiek, je geliefde, TV kijken, facebooken, qualitytijd voor jezelf… En zet erachter hoeveel tijd je die week per activiteit kwijt was. Vervolgens leg je hiernaast wat je hebt opgeschreven over wat je echt wil. Als je meer dingen wilt doen die voor jou echt belangrijk zijn, hoe zou je je tijd dan indelen? Welke activiteiten zou je aan je schema toevoegen en aan welke zou je minder of geen tijd meer besteden?

  

Stap 4: kies een route

Nu je in beeld hebt waar je het meeste last van hebt, wat je werkelijk zou willen en een denkbeeldige agenda hebt gecreëerd om daar ruimte voor te maken, kun je gaan nadenken over hoe je ervoor gaat zorgen dat je denkbeeldige agenda werkelijkheid wordt. Geef jezelf de ruimte om zoveel mogelijk oplossingen te bedenken – maakt niet uit of ze reëel zijn. Als je eenmaal een lijst hebt, kun je altijd nog besluiten of er oplossingen bijzitten die niet reëel zijn (zijn ze wel écht irreëel?). Het gaat erom dat je gaat zien dat je iets te kiezen hebt. Uiteindelijk kun je de oplossing kiezen die het beste bij jou past.

  

Stap 5: ga op weg!

Tja, en dan… kom je bij de laatste en waarschijnlijk moeilijkste stap: handelen naar wat je hebt bedacht. Neem de oplossingen die je hebt gekozen en vertaal die naar zo concreet mogelijke acties. En zorg ervoor dat de acties met prioriteit duidelijk in je agenda komen te staan!

  

Heb je iets aan deze 5 stappen? Is er iets waar je moeite mee hebt? Of heb je een ander idee om hier invulling aan te geven? Laat het me weten door hieronder een reactie te plaatsen!

  

Wil je nog meer weten? Download dan hier mijn E-book ‘ Ga op weg!’ In 5 stappen naar een betere balans tussen werk en privé.’ In het boekje vind je ook een link om een gratis werkboek te downloaden om het je makkelijker te maken de 5 stappen te zetten. 

 

http://imkevos.wordpress.com/



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.