Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 26 januari 2014 @ 03:14 door Calamandja , 676 keer bekeken

Tien positieve gewoontes van …

   

Veel mensen wachten heel hun leven totdat ze gelukkig zullen zijn. Je denkt misschien ‘als ik meer geld zou hebben…’ of ‘als ik meer gewicht zou verliezen…’ (vul zelf maar wat in), ‘…dan zal ik gelukkig zijn’.

  

Hier is een geheimpje: je kunt nu al gelukkig zijn! Het is niet altijd gemakkelijk maar je kunt ervoor kiezen om gelukkig te zijn. En gedurende het merendeel van de omstandigheden is er niemand die jou daarvan kan weerhouden behalve jijzelf. De waarheid is, dat geluk niet komt van rijkdom, de perfecte looks of zelfs van het hebben van een perfecte relatie. Gelukkig zijn komt van binnenuit! Dat is waarom je, als je echt gelukkig wilt zijn, eerst aan jezelf moet werken.

  

Wat is het geheim om gelukkig te zijn? Je kunt leren hoe het moet, net zoals je iedere andere vaardigheid kunt aanleren. Degenen die gelukkig zijn lijken een aantal gewoonten te hebben waardoor er rust in hun leven is: als je leert hoe je deze gewoonten kunt toepassen in je eigen leven dan is er een grote kans dat ook jij gelukkig zult zijn.

  

Leef naar deze tien gewoontes om meer geluk in je leven te ervaren:

   

1. Het loslaten van wrok

Vergeven en vergeten is nodig voor je eigen geluk. Zolang je blijft vasthouden aan haat, angst, pijn en andere negatieve emoties staat dit je eigen geluk in de weg. Het loslaten van wrok bevrijdt je van negativiteit, waardoor meer positieve emoties deze ruimte kunnen invullen.

   

2. Behandel iedereen met vriendelijkheid

Vriendelijkheid is niet alleen besmettelijk, het is ook bewezen dat dit je gelukkiger maakt. Wanneer je aardig bent voor anderen produceren je hersenen feel good-hormonen en neurotransmitters zoals serotonine.

    

3. Zie je problemen als uitdagingen

Verander je interne dialoog zodat iedere keer dat je een ‘probleem’ hebt, je dit zult zien als een uitdaging of een nieuwe kans om je leven te verbeteren. Verban het woord ‘probleem’ in zijn geheel uit je gedachten.

   

4. Uit je dankbaarheid voor dat wat je wél hebt

Mensen die dankbaar zijn voor datgene wat ze hebben, kunnen beter het hoofd bieden aan stress, hebben meer positieve emoties en zijn beter in het behalen van hun doelen. De beste manier om de positieve kracht van dankbaarheid te benutten, is om een dankbaarheidsdagboek of –lijst bij te houden. Hierin kun je precies bijhouden waarvoor je elke dag dankbaar bent. Dit is gelinkt aan een vrolijker stemming, een groter optimisme en zelfs een betere fysieke gezondheid.

   

5. Heb grote dromen

Ga je gang en heb grote dromen! Hierdoor is het waarschijnlijker dat je je doelen zult bereiken. In plaats van jezelf te beperken door geen grote doelen na te jagen is het zo dat wanneer je grote dromen hebt en je jezelf openstelt voor een optimistischer toestand je de kracht bezit werkelijk alles te kunnen bereiken wat je wenst.

   

6. Maak je niet druk om kleine dingen

Als hetgeen waar je boos om bent niet meer belangrijk is over een jaar, een maand, een week of zelfs al over een dag vanaf nu, waarom zou je je er dan druk over maken? Gelukkige mensen weten hoe ze de dagelijkse irritaties zo van hun rug kunnen laten rollen.

   

7. Praat aardig over anderen

Het kan verleidelijk zijn om bijvoorbeeld op het werk bij de koffiemachine te roddelen over andere mensen, maar op een negatieve manier over anderen praten is alsof je een bad neemt in negatieve emoties. Probeer in plaats daarvan om voortaan alleen nog maar positieve, aardige woorden te zeggen over andere mensen. Daarmee help je jezelf ook positief te denken.

   

8. Voorkom dat je je excuses moet gaan maken

Het is erg makkelijk om anderen de schuld te geven van je eigen fouten maar als je dat doet is het niet erg waarschijnlijk dat je dit zomaar achter je zult laten. Gelukkige mensen nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen fouten en gebruiken deze fouten als een kans om hun leven te beteren.

   

9. Leef in het nu

Sta jezelf toe om hetgeen je doet, wat het ook is, te doen met je volle aandacht en neem de tijd om echt in het huidige moment te zijn. Voorkom dat je negatieve gebeurtenissen uit het verleden opnieuw afspeelt in je hoofd of dat je je druk maakt over de toekomst: geniet gewoon van wat er nú in je leven afspeelt.

   

10. Word iedere morgen op dezelfde tijd wakker

Iedere ochtend op dezelfde tijd opstaan (zo mogelijk vroeg) is bedrieglijk eenvoudig. Als je dat op die manier doet, zal dit je natuurlijke slaap-waakritme ten goede komen waardoor je eenvoudiger en energieker wakker zult worden. Daar komt nog bij dat de gewoonte om elke dag vroeg op te staan er eentje is die veel succesvolle mensen ook hebben, het verbetert de productiviteit en de focus.

   

Lees meer manieren om gelukkig te zijn op hetkanwel.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.