Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 29 maart 2015 @ 21:12 door Calamandja , 205 keer bekeken

5 tips voor ontspanning in je…

In het boek van Max Strom De adem van het leven – Handboek van een yogaleraar is een oefening beschreven waardoor je je in twee weken kunt ontspannen. 

Opmerking: Deze oefeningen moeten achter elkaar worden gedaan, en zouden na twee weken of eerder resultaten moeten opleveren. Dit is echter meer dan een twee-weeks experiment; dit zijn nieuwe gewoonten die bijdragen aan een blijvende, ontspannen nieuwe levenswijze. Als je je meer ontspant, word je niet minder sterk of minder scherpzinnig; integendeel, als je meer ontspannen leeft, zul je sterker worden en je niet alleen beter kunnen concentreren maar ook weten waarop je je werkelijk moet concentreren.

1) Luister naar of lees het nieuws één keer per week – niet vaker. Al binnen een paar dagen zul je een verschil in je zenuwstelsel opmerken en je zult verbaasd staan hoe verslavend het nieuws kan zijn. Vanuit mijn eigen ervaring en die van anderen denk ik dat het een van de meest verraderlijke bronnen van angst en stress is om iedere dag naar het nieuws te kijken of het te lezen. Het is voor negenennegentig procent negatief en wanneer je werkelijk afstand neemt, weet je al wat het nieuws zal zijn dat je de volgende keer zult zien. Waarom bestoken we onszelf met deze donkere crisisbeelden terwijl we weten dat het in essentie elke dag hetzelfde zijn? Alleen de namen en de plaatsen veranderen. Nadat je een driedubbele koffie hebt gedronken en daarna de snelweg oprijdt en iedere dag luistert naar deprimerend nieuws, is het niet gek dat zoveel mensen medicijnen tegen maagzweren en angst innemen. Betekent dit dat we dingen moeten ontkennen en problemen moeten negeren? Absoluut niet. Ga tot actie over en doe wat je kunt om te helpen. Maar laat je gedurende de rest van de week niet in beslag nemen door het negatieve. Als er werkelijk iets gedenkwaardigs gebeurt, krijg je dat te horen; iedereen zal erover praten en je kunt altijd nog de media raadplegen als je dat wilt. Op deze manier kun je op de hoogte blijven en zonder in een voortdurende staat van onrust te verkeren. Het nieuws legt de nadruk op angst en conflict. Is dit wat je iedere dag bij het opstaan wilt versterken? Of wil je hier voor het slapengaan je verbeelding als laatste mee belasten? Een van de belangrijkste bijdragen die we kunnen leveren aan een wereld in beroering is meer liefde, hoop en vreugde.

2) Lees inspirerende boeken voordat je ’s avonds gaat slapen – boeken over of van de grootste zielen uit de geschiedenis. Of je nu leest uit de Bijbelde Upanishadsde Thorade Koran, grote filosofen of inspirerende poëzie – als je gaat slapen met hoop en inspiratie zal dat de kwaliteit van je slaap en je dromen verbeteren.

3) Kijk niet naar gewelddadige of verontrustende beelden op de tv of in de bioscoop. Nadere uitleg is niet nodig.

4) Ga om 22.00 uur naar bed. Volgens de traditionele Chinese geneeskunde (degenen die acupunctuur beoefenen) kan het lichaam zich in de periode tussen tien uur ’s avonds en drie uur ’s nachts het best herstellen en genezen.

5) Stop langzaam maar zeker met cafeïne. Helaas, het is belangrijk. Je moet stoppen met het triggeren van de vecht-of-vluchtreactie op gang te brengen en daar nieuwe resultaten van verwachten. Doe het in stappen, niet via plotselinge ontwenning. Drink alleen ’s morgens koffie. Drink een half kopje, al dan niet met melk, en gooi de rest weg. Stap over op groene of witte thee met alleen water – geen melk of sojamelk. Probeer vervolgens ook te stoppen met thee. Wat je zal verbazen is dat je meer energie krijgt en niet minder.

Fragment uit: De adem van het leven – Handboek van een yogaleraar van Max Strom uitgegeven door Uitgeverij AnkhHermes

Bron: Melissa Oltmans, inspirerendleven.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.