Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:46 door Calamandja , 464 keer bekeken

In mijn vorige blog liet ik je zien waar je het aan kunt merken als je balans tussen werk en privé zoek is. Deze keer vertel ik je iets over hoe het zo ver kan komen dat je deze problemen ervaart.

Want voor je het weet kom je in een patroon vast te zitten waar je nog maar moeilijk uit komt. Hoe kan dat nu? Dit zijn 5 waarschijnlijke oorzaken:

     

Je hebt moeite met grenzen stellen

Je hebt moeite aan te geven wanneer jij iets niet wilt of om ergens op tijd mee op te houden. Soms besef je het op het moment dat je ja zegt in plaats van nee, soms pas als je wordt geconfronteerd met je overvolle agenda. Waarschijnlijk luister je dan niet goed naar het beste instrument wat er is dat je kan vertellen waar jouw persoonlijke grenzen liggen: je lichaam. Luister en handel je naar de signalen?  Zeg je ‘Ik voel me niet zo lekker, maar het gaat nog best hoor.’  Of zeg je: ‘ik voel me niet zo lekker, ik meld me ziek en neem de rust om mijn lichaam te laten herstellen en te onderzoeken waarom ik me zo voel’?

     

Je weet niet wat je wilt

Een andere oorzaak is dat je niet (meer) helder voor ogen hebt wat jij nu echt belangrijk vindt in je leven. Ja, meer tijd voor jezelf en meer balans. Maar kun je je ook voorstellen hoe dat er dan uit ziet? Hoe zou je je dan voelen? Als je dat niet helder hebt voor jezelf, wordt het een hele kunst om daar te komen.

     

Je stelt de verkeerde prioriteiten 

Als je niet goed weet wat je eigenlijk wilt, en hoe dat eruit ziet, is het niet gek dat je het lastig vindt te bepalen welke dingen voorrang moeten krijgen boven andere. Dan geef je al snel  prioriteit aan alles wat urgent en belangrijk is. Waardoor je schema te vol wordt, en je alle dingen half doet. En dat versterkt je schuldgevoel, waardoor je niet in staat bent écht te genieten van de dingen die je graag doet. Als je er al aan toe komt…

     

Ik ben zó druk…

De kans is groot dat als je druk bent met alles wat voor jouw gevoel moet, je dit ook continu ventileert tegen de mensen om je heen (ik voel de neiging ook nog regelmatig opkomen). ‘Hoe gaat het?’ – “Ja, goed, druk, maar ja, het hoort erbij hè?” Door het hard op uit te spreken, bevestig je jezelf steeds in dat je het zo druk hebt. Daardoor versterk je het gevoel dat dat daadwerkelijk zo is. Het voelt als een toestand die normaal is, waar iedereen last van heeft, het is nu eenmaal zo, je moet het er gewoon mee doen. Het is gemakkelijker om in de stroom mee te gaan, dan halt te houden en te kijken of je je daar nu eigenlijk wel prettig bij voelt.

    

Je hebt onbewust angst

Aan de wortel van alle voorgaande oorzaken ligt één belangrijke oorzaak: angst. Als je voorrang wilt geven aan wat jij belangrijk en waardevol vindt in je leven, moet je vaker ‘nee’ gaan zeggen tegen collega’s, vrienden, familie. En dat activeert je angstalarm: want als jij nee zegt, dan worden ze in jouw schrikbeeld bijvoorbeeld boos en wijzen ze je af. Of je durft het niet aan een dag minder te gaan werken in de week, omdat je bang bent dat je dan geen uitdaging meer hebt in je leven. Of dat als je die klus niet op tijd afmaakt, je wordt ontslagen en dat je geen inkomsten meer hebt.

Het probleem is dat we de angst of niet herkennen, of hem zo snel mogelijk wegdenken. Je maakt onbewust keuzes die je zo min mogelijk aan die angst blootstellen. Dat betekent niet dat je een zwak persoon bent, het is menselijk. Het verklaart wél waarom je moeite hebt om prioriteiten te stellen, nee te zeggen en grenzen aan te geven.

       

Bron: Imke Vos, Ga je Zelf Zien!



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.