Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 25 september 2016 @ 11:28 door Calamandja , 1086 keer bekeken

VIJF TIPS - Een op zeven werknemers voelt zich regelmatig uitgeput. Deze burn-outepidemie moet stoppen, en daar kun je zelf mee beginnen, vertelt psycholoog Elke Geraerts. Ze geeft alvast vijf tips voor de weerbare werknemer.

 
1. Weg met timemanagement

,,Veel bedrijven schrikken hiervan. Die verdelen de dag in blokken tijd, en niet in blokken aandacht. Waarom 2 uur vergaderen als onze hersenen na 52 minuten focus echt even vol zijn en dan 17 minuten pauze nodig hebben? En de meeste mensen zijn tegen het einde van de werkdag helemaal klaar met denkwerk. Wel ben je dan juist heel ontvankelijk voor creativiteit. Prima tijdstip voor een brainstorm. Verdeel de dag volgens aandachtsmanagement. Dat werkt prettiger en je bent allemaal productiever dan met timemanagement."
 
2. Focus is het nieuwe IQ
,,We zijn informatieverslaafd. Bij elke ping van je mail of telefoon maken je hersens het gelukshormoon dopamine aan en daarna voel je een dipje. En ook de informatiejunk wil steeds vaker een shot. Tegelijk weten we dat je elke keer weer 20 minuten nodig hebt voor je weer in je klus kunt opgaan. En te weinig mensen kunnen zich lang focussen. Wetenschappelijk weten we dat 80 procent van de resultaten het gevolg is van 20 procent van je acties. Wie zich 20 procent van de werktijd goed focust, haalt de belangrijkste resultaten al binnen.''
 
3. Ga op olifanten jagen
,,In de kantoorjungle beginnen we de dag met jagen op konijnen. Die springen van alle kanten op je af: e-mails, collega's, whatsappjes, telefoontjes. Zo kom je er niet aan toe om op olifanten te jagen: de grote klus waar je voor kwam. Laat 's ochtends op je werk de mail even dicht. Pak 5 minuten en schrijf drie olifanten op. Begin meteen met een van die grote klussen. De meeste mensen kunnen zich 's ochtends het beste langer concentreren. De geklaarde klus geeft je een voldaan gevoel. Je hersenen zijn nu goed afgesteld om ook al die kantoorkonijnen af te handelen. Bedrijven die ik train, kennen 'olifantentijd'. Dan werkt iedereen door zonder vergaderingen en telefonades."
 
4. Balans werk-privé? Bah!
,,Werk en privé als weegschaal die altijd in balans moet zijn: een denkfout. Voor de een is 60/40 een prima balans. En 70 procent van de mensen doet thuis wat aan werk. De balans suggereert ook nog eens dat werk een moetje is en je daarna pas plezier mag maken. Dat haalt de fun uit werk. Dat maakt ons volgens onderzoeken zeker niet gelukkiger. Je moet je werk in je privéleven integreren en werk doen waar je wat van jezelf in kwijt kunt. Dat is beter dan een krampachtige balans."
 
5. Werk geeft geluk. Echt.
,, Wie zich goed voelt in zijn baan, is gezonder, gelukkiger en lacht meer. Uit onderzoek weten we dat maar een vijfde van de mensen dol is op zijn job en nog eens een vijfde er een hekel aan heeft. Heb lef en check of je zelf wel goed bezig bent. Kijk positief naar problemen: wat kun je zelf helpen oplossen? Zoek je collega's actief op, meedoen geeft energie. En niemand werkt alleen voor het geld. Vraag jezelf waarom je deze baan doet. Hervind je bevlogenheid. Dat is het gevoel waarin je engagement zo groot is dat je er energie van krijgt. Bevlogenheid is het antigif voor een burn-out."

 

Bron: Elke Geraerts, AD.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.