Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2021 @ 18:20 , 131 keer bekeken
Meten is weten. Zelfkennis is het begin van de wijsheid.
Als je weet waar jouw voorkeuren zitten, komt er ineens veel inzicht en kennis beschikbaar.
Deze vragenlijst helpt bij het testen van volwassen beelddenkers op het werk. Doe de online test en je krijgt een eerste indicatie.
Naast “Hoe herken ik een beelddenker?”, is een andere vaak gehoorde vraag: “Bestaat er een screeningtest voor volwassen beelddenkers?
Labels of etiketten kleef je in principe op dingen zoals een doos of een container, maar niet op mensen.
Een label of etiket kan mensen die door hun diverse talenten problemen ondervinden of vastlopen op het werk, houvast bieden. Het testen van een volwassen beelddenker kan een eerste grote stap betekenen voor mensen om de negatieve spiraal van vastlopen op de werkvloer, om te keren.
Het kan een goede vertrekbasis zijn om tot rust te komen en je zelfvertrouwen opnieuw te laten groeien. Als persoon ben je echter veel meer dan dat label of etiket! Jouw unieke mogelijkheden zijn te vinden zodra je voorbij het label leert kijken.
De onderstaande lijst vragen is een screening test om de voorkeur voor beelddenken te ontdekken bij volwassenen. Het geeft je een zeer ruwe indicatie van je persoonlijke denkstijl voorkeur: beelddenker of begripsdenker.
Andere benamingen voor begripsdenker zijn, taaldenker, woorddenker of rationele denker.
Tel het aantal keer dat je een van onderstaande vragen met Ja beantwoordt.
Als je verslag uitbrengt, gebruik je vooral beeldende taal of metaforen. Je maakt constant zijsprongen in je gedachten. Het kost je tijd om de juiste woorden te vinden om uit te leggen wat je bedoelt.
Je geeft een uitgebreid en langdradig verhaal in plaats van kort en bondig te vertellen waar je naartoe wil.
Je bekijkt elke situatie of de omgeving waar je terecht komt als één geheel. Hierdoor zie je onmiddellijk waar:
Zie je naast het probleem ook direct een mogelijke oplossing?
Vind je een oplossing zonder met feiten en cijfers te kunnen bewijzen waarom dit zou kunnen werken?
Als je de oplossing hebt, ga je pas zoeken naar de manier om tot deze oplossing te komen of de feiten en cijfers die je voorstel kunnen onderbouwen.
Zie je iets voor je of in gedachte echt gebeuren als iemand je een verhaal vertelt? Alsof je een film ziet of zelf meespeelt in het verhaal?
Heb je constant nieuwe ideeën of zie je overal oplossingen voor problemen?
Herken je gezichten maar vergeet je de namen van de personen?
Zelfs al herlees je een tekst en gebruik je een spellingscorrector, toch sluipen er nog domme fouten in je teksten die je gewoon niet ziet.
Bekijk je iets wat je ziet of hoort onmiddellijk vanuit verschillende hoeken of perspectieven om alle informatie mee te nemen? Vinden je collega’s hierdoor dat je het complexer maakt door er te veel extra elementen aan toe te voegen?
Terwijl je enkel vanuit het totaalbeeld naar dezelfde situatie kijkt: je gaat uitzoomen om de volledige context mee te kunnen nemen en geen halve oplossingen uit te werken.
Ideeën en projecten tot in het kleinste detail uitwerken, vind je moeilijk. Processen stapsgewijze volgen en uitvoeren veroorzaakt stress en werkt demotiverend.
Enige uitzondering op deze regel: de uitdaging om orde te brengen in complexe en chaotische processen of om nieuwe processen te ontwerpen. Zodra deze activiteit op punt staat, is je taak volbracht en heb je nood aan de volgende uitdaging. Routine processen systematische onderhouden, doen jouw motivatie en enthousiasme verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Kan je zo opgaan in de activiteiten waar je mee bezig bent dat je het gevoel van tijd uit het oog verliest?
Je lijkt niets meer te horen wat mensen uit je omgeving je zeggen of vragen.
Geef je de voorkeur aan een visuele handleiding in plaats van iemand die naast je zit om een nieuwe taken aan te leren?
Herinner je plaatsen waar je slechts 1 keer bent geweest?
Herken je mensen onmiddellijk, ook al heb je hen lang geleden ooit eens ontmoet?
Is je handschrift moeilijk leesbaar? Heb je een onlogische manier van noteren en organiseren van informatie?
Bij het schrijven vind je het moeilijk om stapsgewijs en chronologisch verslag uit te brengen. Dit maakt het lastig voor collega’s of medewerkers om de inhoud te verstaan en te hergebruiken.
Ervaar of voel je wat er in een gesprek onderhuids meespeelt maar niet benoemd of uitgesproken wordt?
Als er iets gebeurt op het werk, voel je je makkelijk persoonlijk geraakt ook al ben je geen betrokken partij.
Heb je naast een intellectuele uitdaging, ook behoefte om deze af te wisselen met activiteiten waarbij je met je handen kan werken?
De combinatie van deze verschillende activiteiten houd je alert en gemotiveerd. Zonder deze afwisseling is het lastiger om te blijven concentreren.
Overkomt het je regelmatig dat anderen jouw kennis en ervaring onderschatten?
Heb je het gevoel dat je meer weet en kent dan anderen kunnen opmaken uit je chaotische gesprekken of uitleg?
Werk je liever individueel of met kleinere groepen omdat je je daar veiliger voelt?
Nieuwe zaken leren en combineren met de kennis en ervaring die je al bezit, gaat makkelijker als je de leermethode mag kiezen. Leren is moeilijker als je op een schoolse manier iets opgelegd krijgt.
Beelddenkers zijn ook laatbloeiers. Je ziet hen vaak pas echt uitblinken in hun functie na heel wat omzwervingen van verschillende jobs of banen.
Ben je geïnteresseerd in allerhande technische zaken en de nieuwste snufjes van de technologie?
Hou je ervan om constant online contact te hebben met anderen?
Als je 10 van de bovenstaande vragen in deze beelddenker test met “ja” hebt beantwoord, ben je zeer waarschijnlijk visueel-ruimtelijk (Visual spatial) ingesteld of is beelddenken je voorkeur denkstijl.
Iedereen zal zich wel herkennen in een aantal kenmerken van beelddenken, aangezien iedere mens beide denkstijlen in zekere mate in zich heeft. In een groep is er een klein overwicht aan beelddenkers.
Daarnaast zijn er ook beelddenkers met kenmerken van andere labels zoals hoogbegaafdheid, alle mogelijke vormen van dyslexie, hoog sensitiviteit (HSP), ADHD, ADD of sommige vormen van autisme.
Bronnen testvragen: Silverman, L.K.(2002), Upside-Down Brilliance (screening test voor kinderen); vrij vertaald en aangepast voor volwassenen door Saskia Smet voor Numentum.
bron: Saskia Smet, Numentum.be
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: