Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 21 september 2016 @ 22:55 door Calamandja , 99 keer bekeken

15-20% van de mensen is hoogsensitief. HSP’s zijn stressgevoeliger en lopen daardoor meer risico op stressgerelateerde aandoeningen, zoals burn-out. Waarom is dat zo? Hoe kan je als hoogsensitief persoon burn-out voorkomen?

Burn-out is het eindstadium van jarenlange overbelasting op je werk. Hoogsensitieve personen lopen meer risico op burn-out, omwille van de volgende redenen:

  1. Bij HSP’s heeft de thalamus, het schakelcentrum van de hersenen, een verlaagde drempel waardoor hoogsensitieve personen meer prikkels binnen krijgen dan minder sensitieve personen. Daardoor hebben ze bv meer last van werken in landschapsbureaus en zijn ze gevoeliger voor onzichtbare prikkels zoals wifi straling. Als een HSP niet voldoende tijd voorziet om te ontprikkelen dan bouwt de stress zich op. Stress vreet energie en put uiteindelijk volledig uit.
     
  2. Ze zijn vaak perfectionistisch, hebben oog voor detail en houden van kwaliteit. Alles moet tot in de puntjes in orde zijn.
     
  3. Ze voelen zich heel betrokken en plichtsbewust. Ze hebben een groot verantwoordelijkheidsbesef. Ze willen klanten niet in de steek laten of collega’s niet belasten. Daardoor blijven ze vaak doordoen ten koste van zichzelf en hun eigen gezondheid. Ze zorgen niet goed genoeg voor zichzelf.
     
  4. Ze voelen emoties van anderen sterk aan en nemen die gevoelens vaak over, zonder dat ze dit beseffen. Als anderen in hun omgeving conflicten hebben of stress, of zich om welke reden dan ook niet goed voelen, kan het gebeuren dat een HSP deze gevoelens overneemt en niet weet dat ze niet van hem maar van iemand anders zijn.
     
  5. In de meeste organisaties is er steeds meer druk om te presteren. Alles moet sneller en beter met minder mensen. Er zijn veel veranderingen. Er wordt flexibilteit gevraagd. Hoogsensitieve personen hebben meer tijd nodig om zich aan te passen aan veranderingen. Die tijd is er vaak niet. Ze willen zo graag voldoen aan de verwachtingen van anderen, dat ze niet meer luisteren naar de signalen van hun eigen lichaam dat steeds harder schreeuwt om rust. Zo komen ze terecht in een negatieve spiraal van steeds meer stress, die uiteindelijk uitmondt in burn-out.
     
  6. HSP’s hebben een grote behoefte aan waardering en positieve feedback. Ze zetten zich volledig in om anderen tevreden te stellen, in de hoop waardering te krijgen. Ze voelen goed aan wat anderen willen en passen zich daaraan aan. Dit kost tonnen energie. Ze zijn zo op de anderen gericht dat ze niet meer weten wat ze zelf willen, wat ze graag doen en wat hen energie geeft of kost.
     
  7. Veel hoogsensitieve personen zijn onzeker, twijfelen en kunnen moeilijk beslissen. Ze missen assertiviteit, ze durven geen neen zeggen. Een perfect recept voor stress en burn-out in deze veeleisende tijden.
     

Hoe kan je als HSP burn-out voorkomen?

Hoogsensitiviteit is aangeboren, je kan je er niet van bevrijden. Wat je wel kan veranderen is hoe je ermee omgaat. Dat zal bepalen of je er last van hebt en risico op burn-out loopt, of dat je hoogsensitiviteit een kwaliteit wordt waarmee je een heel gelukkig en vervuld leven kan leiden.

  1. Ontdek of je HSP bent. Veel mensen weten het niet van zichzelf. Jij? Doe de HSP-test als je nog niet weet of je hoogsensitief bent.
     
  2. Zorg goed voor jezelf zodat er een mooi evenwicht ontstaat tussen prikkels en rust. Hoe doe je dat? Tips vind je in het e-boek ‘HSP: van overleven naar happy leven’ (document beschikbaar bij "Bestanden"  HP van deze club)
     
  3. Zoek een job die rekening houdt met jouw hoogsensitieve behoeften en al jouw kwaliteiten en KernTalenten. HSP’s hebben soms de neiging om een job onder hun niveau te aanvaarden, omdat ze hopen daardoor minder stress te zullen hebben. Dat is geen goed idee! Ze worden er nog onzekerder van. Ze kunnen in een bore-out terecht komen, omdat ze zich vervelen in hun werk en uitdagingen missen. Een bore-out heeft dezelfde symptomen als een burn-out, maar is het resultaat van aanhoudende onderbelasting ipv overbelasting. Hoogsensitieve personen willen zinvol werk. Als dat ontbreekt kunnen ze snel stress krijgen. Ontdek welke droomjob jou tonnen energie geeft dankzij HSP-loopbaanbegeleiding.
     
  4. Ontwikkel je assertiviteit en zelfvertrouwen, leer grenzen stellen en verminder je perfectionisme. Kom weer in contact met jezelf, met wat jij wil en wat jou gelukkig maakt. 

Bron: Annick Ottenburgs; happywork.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.