Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 29 maart 2015 @ 22:53 door Calamandja , 505 keer bekeken

Mindfulness is voor biologische zweefteven, daar pas ik niet tussen. Ik kan niet stilzitten dus mediteren is echt niets voor mij. Mindfulness is te zweverig, ik ben daar veel te nuchter voor. Van stil zitten word ik alleen maar onrustig. Ik heb het veel te druk om elke dag mindfulness oefeningen te doen. Zo zijn er nog tal van redenen om niet aan mindfulness te beginnen. Maar is mindfulness echt zo zweverig? Waarom doen zoveel mensen aan mindfulness en meditatie? Zelfs bij vooruitstrevende bedrijven als Google, IBM, Marktplaats en Nike? Wist je dat zelfs Steve Jobs mediteerde? In deze blog 10 redenen om aan de slag te gaan met mindfulness.


1. Mindfulness vermindert stress en burn-out

Spanning is gezond. Het zorgt er voor dat je extra alert bent wanneer je moet presteren. Continue spanning kan echter zorgen voor stress. Wanneer deze stress chronisch wordt kan dat resulteren in een burn-out. Wist je dat 1 op de 10 werkende Nederlanders lijdt aan een burn-out? Langdurige stress kan zorgen voor onder andere een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, maagzweren, angst, slapeloosheid, chronische vermoeidheid, depressie, zwaarlijvigheid en versnelde veroudering. Regelmatig mediteren helpt om opgehoopte spanning en stress los te laten, weer in contact met jezelf te komen en te luisteren naar de stresssignalen van je lichaam. Wetenschappelijke studies hebben keer op keer laten zien dat mindfulness helpt bij het verlagen van je stresslevel.


2. Meditatie zorgt er voor dat je je beter kunt concentreren

Concentreren is anno 2013 lastig realiseerbaar nu we 24-hour bereikbaar zijn met onze smartphones, er continu reclames op poppen op het web, mailtjes binnen blijven stromen, Facebook pushberichten stuurt en WatsApp het bellen bijna heeft vervangen. We worden overspoeld met impulsen wat concentreren soms erg lastig maakt. Er zijn diverse onderzoeken die hebben aangetoond dat mindfulness de concentratie vergroot, zelfs wanneer de onderzoekers probeerden de deelnemers in de studie extra af te leiden. En wanneer je je beter kunt concentreren, word je productiever. Al die energie die anders verloren zou gaan door de continue afleiding houd je nu over voor de dingen die je echt belangrijk vind.


3. Creativiteitsboost door mindfulness

Met continue deadlines op je nek worstel je jezelf door het werkende leven. Er moet van alles in zo min mogelijk tijd. Druk, spanning en stress zorgen er voor dat je creativiteit en je probleem oplossend vermogen afnemen. Veel mensen krijgen de beste ideeën wanneer ze even geen spanning of stress ervaren zoals op vakantie of onder de douche. Ze zien ineens veel meer mogelijkheden, kansen en ideeën dan op het moment dat ze gespannen achter hun pc zochten naar een goede oplossing. Meditatie helpt om je creativiteit aan te boren en echt in het moment te zijn zonder te piekeren over het verleden of de toekomst. Dit piekeren is destructief voor creativiteit. Door mindfulness kun je met andere ogen kijken naar een bepaalde situatie of specifiek probleem. Hierdoor borrelen er vaak creatievere oplossing voor een probleem op die in je stressmodus nooit het bewustzijn zouden bereiken.


4. Mindfulness zorgt voor betere relaties met klanten, collega’s, vrienden en geliefden

Mindfulness maakt een mooier mens van je. Een van de redenen die ik in de groep benoemde toen ik begon aan mijn eigen acht-weekse mindfulness training. Hoe vaak reageren we niet op de automatische piloot zonder echt te luisteren naar wat iemand werkelijk zegt? Met mindfulness vergroot je je bewustzijn van zowel jezelf als je omgeving. Hierdoor kun je niet alleen beter zien en benoemen wat een situatie met jou doet. Je bent ook beter in staat te luisteren naar de ander, en er ‘echt’ voor de ander te zijn. Door dit vergrote bewustzijn kun je je reactie op de situatie beter afstemmen waardoor communicatie verbetert. Je relaties, zowel zakelijk als privé, zullen hierdoor hechter worden.


5. Mindfulness vermindert depressie, angst en pijn

De emotionele effecten van gewoon simpelweg stilzitten en naar binnen kijken zijn immens. Door de diepe rust triggert meditatie het brein om verschillende neurotransmitters (dopamine, serotonine en endorfine) af te geven die gelinkt zijn aan ons welbevinden en geluk. Het oorspronkelijke mindfulness programma, dat door John Kabat-Zinn is ontwikkeld, is specifiek gericht op mensen met een depressie. Dit programma wordt nu wereldwijd toegepast door de wetenschappelijke bewijsvoering in het voorkomen van een terugval na depressie. Mindfulness kan er zelfs voor zorgen dat pijn vermindert door de pijn te erkennen in plaats van het continu willen wegdrukken van de pijn. De fysieke pijn is het gevoel in je lichaam, maar daarnaast is er ook de psychologische pijn. De angst, stress of frustratie als gevolg van de pijn. Je leert door mindfulness de relatie met de pijn te onderzoeken en hierdoor kan de psychologische pijn verminderen.


6. Minder impulsief, meer keuzevrijheid

Door mindfulness word je je bewust van de keuzevrijheid die je hebt om op bepaalde situaties te reageren. Vaak reageren we op de automatische piloot. Onze reactie op een bepaalde situatie die zich voortdoet is vaak zo snel en impulsief dat we nauwelijks in de gaten hebben dat we een keuze hebben hoe we op een bepaalde situatie reageren. Door mindfulness leer je met aandacht naar situaties te kijken die zich voortdoen. Je leert je automatische gedachten en reactiepatronen kennen en leert hoe je je minder kunt laten leiden door je automatische piloot. Jij hebt het heft in handen in plaats van steeds maar weer impulsief op situaties of bepaalde mensen te reageren.


7. Mindfulness dicht je energielek

Met mindfulness leer je de dingen te zien zoals ze zijn. Je blikveld verruimd en je leert de dingen die er zijn te accepteren. Zelfs wanneer je iets niet kunt accepteren leer je te accepteren dat je het niet kunt accepteren. Vaak willen we dat de dingen anders gaan dan dat ze nu gaan. Maar soms heb je geen invloed op de dingen die in je leven gebeuren. Als je jezelf in deze situaties continu probeert te verzetten en je jezelf vastklampt aan hoe het volgens jou zou moeten zijn dan kost dat een hoop energie. Acceptatie zorgt voor meer energie (en minder piekeren waardoor je ook beter slaapt!).


8. Mindfulness brengt je weer in contact met jezelf

Door onze opvoeding leren we al heel jong dat we moeten leven vanuit ons hoofd. We worden door onze ouders, opvoeders en leerkrachten beloont wanneer we goede cijfers halen en ons best doen op school. Bij lichamelijke pijn of klachten moeten we ons gewoon niet aanstellen. Even een kus en verder spelen. Een paracetamolletje zal wel helpen, niet meer zeuren dan hè. Wanneer je geest druk bezig is met allerlei gedachten kun je de signalen die je lichaam geeft gewoonweg vergeten. Hierdoor zorg je niet goed voor jezelf wat onder andere kan resulteren in burn-out. Mindfulness leert je de lichamelijke signalen te observeren in plaats van negeren.


9. Vergroot zelfvertrouwen door mindfulness

Het beoefenen van meditatie helpt om je gedachten minder serieus te nemen. Meditatie kan je helpen om de juiste afstand te vinden tot je overtuigingen. Vaak hebben we belemmerende gedachten over onszelf. Deze negatieve gedachten staan ons geluk in de weg. We leggen de lat soms zo hoog dat deze gedachten verlammend kunnen worden. Tijdens het mindfulness programma leer je om je gedachten te laten bestaan als dingen die komen en ook weer gaan. Je leert om minder door je gedachten te worden opgeslokt. De centrale gedachte bij het vergroten van je waardigheid is de stelling dat je iets waard bent, ook zonder dat je iets presteert of zonder dat je iets doet. Gewoon door te zijn.


10. Intenser en gelukkiger leven

Mindfulness kan veel mensen helpen die gezondheidsproblemen hebben, maar je hoeft geen probleem te hebben om baat bij het programma te hebben. Mindfulness helpt je om dichter bij je authentieke-ik te komen en deze authentieke-ik te onderzoeken. Je leert jezelf beter kennen en kunt er dus voor zorgen dat je de dingen die je doet afstemt op wat voor jou goed voelt. Door mindfulness leer je je automatische gedachtepatronen herkennen. Elke dag hebben we tussen de 60.000 en 80.000 gedachten. Veel van deze gedachten zijn negatief, en hetzelfde als de gedachten die we gisteren, afgelopen week en zelfs afgelopen jaar ook al hadden. De geest heeft de neiging vast te lopen in een herhalende loop van gedachten. Mindfulness is een krachtig middel om verder te gaan dan onze geconditioneerde gedachtepatronen door je bewust te worden van deze patronen. Je leert dat gedachten geen feiten zijn waardoor je er minder door wordt opgeslokt. Onderzoek toonde aan dat wanneer mensen hun bewustzijn vergroten ze emoties beter kunnen accepteren en sneller uit een slecht humeur kunnen stappen.


De mindfulness paradox

Mindfulness betekent puur en alleen aandacht geven in dit moment, zonder oordeel. Een praktisch programma in het omgaan met gedachten, gevoelens en gewoonten. De paradox in dit verhaal is dat alle bovengenoemde redenen slechts bijeffecten zijn van de beoefening van mindfulness. Het is echt wonderbaarlijk wat aandacht doet.

Bron: Suzan Oostvogels, inspirerendleven.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.